Notepad
The notepad is empty.
The basket is empty.
Free shipping possible
Free shipping possible
Please wait - the print view of the page is being prepared.
The print dialogue opens as soon as the page has been completely loaded.
If the print preview is incomplete, please close it and select "Print again".

'The Germ'

Origins and Progenies of Pre-Raphaelite Interart Aesthetics
BookPaperback
EUR73,25

Product description

It was in The Germ (1850), the first British magazine with an aesthetic manifesto, that the interart theories of the Pre-Raphaelites took shape. The thirteen young contributors advocated an ethical approach to art while at the same time acknowledging self-referentiality and meta-discoursivity. They defined the specificity of each mode of artistic expression while exploring the dynamic between word and image, moving from realism towards Symbolism and even anticipating Surrealism. The Aesthetes and Decadents were fascinated; the Modernists felt challenged.
Later in the twentieth century a succession of reappraisals transformed the Pre-Raphaelites into a well-marketed group of eccentrics, but neglected the complexity of their cross-cultural, verbal/visual art. This study aims to explain why claims about the autonomy and interrelatedness of the arts, expressed in the form of a provocative monthly journal, proved so influential as to be a source of inspiration for the Oxford and Cambridge Magazine, The Century Guild Hobby Horse, The Yellow Book, The Savoy, and even for Modernist periodicals. Often regarded as a juvenile venture, The Germ was in fact a laboratory for expressive forms, themes, and ideas that had an enormous impact on the history of British culture.
Read more

Details

ISBN/GTIN978-3-0343-0298-2
Product TypeBook
BindingPaperback
Publication townOxford
Publication countryUnited Kingdom
Publishing date13/06/2012
Series no.24
Pages284 pages
LanguageEnglish
Weight460 g
Article no.1738757
CatalogsVLB
Data source no.6546f7c741bd474aa93c28b8faa396e5
Product groupBU562
More details

Series

Ratings

Recommendations for similar products

Dieser wunderbare, mit vierundzwanzig Beiträgen bestückte Sammelband verschafft schreibenden Frauen ein Gehör. Er lässt sie von Balanceakten zwischen Brotjob und festen Schreibzeiten, Kinderbetreuung und Lesereisen, Existenzängsten und Buchverträgen berichten und wirft Fragen auf, die sich mit Parametern schriftstellerischer und kultureller Identität beschäftigen: Was bedeutet Schreiben in der Zweit- anstelle der Muttersprache? Welche Kämpfe müssen geschichtenerzählende Frauen in der realen Welt und welche auf dem Papier austragen? Die Einblicke in den Schreibtischalltag dieser versammelten Autorinnengrößen sind erhellend und ehrlich, ihre Schilderungen von struktureller Benachteiligung im Literaturbetrieb lösen eine solidarische Mit-Wut aus, auf die einzulassen es sich lohnt.
Da hat sich der "Literaturforscher" Michael Maar echt was vorgenommen - Ein Schreibworkshop mit den ganz Großen der Weltliteratur. Was ist das Geheimnis guten Stils, wer ist ein "guter Autor"? Keine Literaturgeschichte, einen Roman über Romane wollte er schreiben. Das Ergebnis ist ein Hochgenuß (sicher ganz schlechter Stil, dieses Wort). Ironisch, humorvoll, klug und kenntnisreich werden die Klassiker von Fontane bis Herta Müller, Doderer, Seghers und Proust auf stilistische Phrasendrescherei und literarische Mittelchen abgeklopft. Spoiler: Mann, Kafka, Doderer und Clemens Setz werden erwartungsgemäß gefeiert, während Handke und Jelinek nicht einmal erwähnt werden. Andererseits lobt er Hildegard Knef. Erfreulicherweise gibt es ausgiebige Zitate, Maar vermeidet schnöde Geschmacksurteile, stattdessen untersucht er die Bausteine der Sprache.

Man trifft auf Autoren und Autorinnen, die man immer wieder und einige, die man nie wieder lesen möchte. Dieses Buch hilft bei der Begründung.
Vielleicht die bizarrste Neuerscheinung dieses Frühjahrs. Erich Fried, viel gelesener Dichter und eine Ikone der Friedensbewegung pflegte in den Achtzigern eine intensive "Brieffreundschaft" mit Michael Kühnen, dem bekanntesten Neonazi und Holocaustleugner seiner Zeit. Der Kontakt entstand nach einem geplatzten gemeinsamen Talkshow-Auftritt. Fried suchte den Dialog, wollte überzeugen. Kühnen wollte das Gesprächsangebot eines berühmten jüdischen Dichters schon aus Gründen der Publicity nicht ausschlagen und zeigte sich offen. Fried hielt Kühnen für intelligent und geistig beweglich und hatte den festen Willen, ihn wenigstens davon zu überzeugen, dass es den Holocaust gegeben hat. Das ist ihm nicht gelungen. Erstaunlich ist der gegenseitige Respekt und durchaus freundliche Ton der Briefe. Das mag man naiv nennen oder als Ausdruck von Frieds Humanität empfinden, es ist jedoch streckenweise nur schwer erträglich.

Trotzdem ein wichtiges und lesenswertes Zeitdokument. Verstörend.
Jane Austen is a writer ruined by TV adaptation (before you all start writing letters, I know there are good ones). Despite two centuries of inclusion in the canon, there are still many (and I am afraid they are mostly men) who dismiss her as 'frivolous', 'saccharine' or 'unserious'. This means it is only worth continuing to discuss Austen with people if they either don't use any of the aforementioned adjectives or if, by the latter, they mean, she is one of the funniest writers in English (full stop). If you don't know this already, the first page of 'Persuasion' will convince you, and then her biting, satirical commentary on Georgian society will show you that far from reverently writing about it out of admiration, she irreverently lambasts it and its eccentric snobbish hierarchy (people who write her off will probably say John Oliver likes Trump because both wear suits). If you don't believe me (and even if you do), read her (and start with 'Persuasion') before you watch her.

Author

Paola Spinozzi is Senior Lecturer in English Literature at the University of Ferrara. Her research includes an investigation of ekphrasis, illustration, and calligraphy in the work of William Morris, D. G. Rossetti, Walter Crane, and A. S. Byatt as well as a comparative study of scientific and creative writing. She is the author of Sopra il reale. Osmosi interartistiche nel Preraffaellitismo e nel Simbolismo inglese (2005) and the co-editor of Origins as a Paradigm in the Sciences and in the Humanities (2010) and Discourses and Narrations in the Biosciences (2011).
Elisa Bizzotto is Lecturer in English Literature at IUAV University of Venice. Her main research focuses on Victorian and late Victorian literature and culture, and she has written extensively on Walter Pater, Oscar Wilde, Vernon Lee, Aubrey Beardsley, and fin-de-siècle culture. She is the author of La mano e l´anima. Il ritratto immaginario fin de siècle (2001) and co-edited, with Paola Spinozzi, the first Italian edition of The Germ (2008).

Subjects