Merkliste
Die Merkliste ist leer.
Der Warenkorb ist leer.
Kostenloser Versand möglich
Kostenloser Versand möglich
Bitte warten - die Druckansicht der Seite wird vorbereitet.
Der Druckdialog öffnet sich, sobald die Seite vollständig geladen wurde.
Sollte die Druckvorschau unvollständig sein, bitte schliessen und "Erneut drucken" wählen.

Mythes et tabous des relations franco-allemandes au XX e siècle- Mythen und Tabus der deutsch-französischen Beziehungen im 20. Jahrhundert

BuchKartoniert, Paperback
EUR84,25

Produktbeschreibung

Depuis la fin du XVIIIe siècle, la France et l'Allemagne se sont retrouvées face à face, opposées l'une à l'autre selon un schéma qui s'est constamment nourri de symboles et de récits de nature antagoniste. Dans la mesure où les mythes décrivent « ce qui n'a jamais existé et ce qui se perpétue », ils constituent un matériau servant à forger sa propre identité en se démarquant de celle du voisin. Par la suite, les relations franco-allemandes furent toujours et encore marquées par des conflits et des guerres, de telle sorte que l'image de l'autre comme « ennemi héréditaire » s'est solidement ancrée dans la perception mutuelle, de part et d'autre du Rhin, jusqu'au milieu du XXe siècle. Mais si les mythes politiques, en tant qu'armes mentales, peuvent être des forces motrices des conflits, ils peuvent aussi contribuer - à l'exemple des relations franco-allemandes après 1945 - à transformer les anciens « ennemis » en « amis » héréditaires. Cet ouvrage analyse les perceptions, la construction des stéréotypes, les mises en scène politiques, mais aussi les tabous et parfois les retours du refoulé.
Seit dem Ende des 18. Jahrhunderts standen sich Deutschland und Frankreich feindlich gegenüber. Ihr Antagonismus wurde von einem Schema bestimmt, das sich beständig durch gegensätzliche Symbole und Narrative nährte. Indem Mythen beschreiben, «was niemals existiert hat und was weiter fortlebt», bilden sie ein identitätsstiftendes Material, mit dem sich beide vom Nachbarn abgrenzten. In der Folge blieben die deutsch-französischen Beziehungen von Konflikten und Kriegen bestimmt, so dass das Bild vom «Erbfeind» bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts tief in der wechselseitigen Perzeption auf beiden Seiten des Rheins verankert blieb. Aber wenn politische Mythen als mentale Waffen Katalysatoren für Konflikte sein können, so können sie auch dazu beitragen - wie die deutsch-französischen Beziehungen nach 1945 zeigen -, aus ehemaligen Feinden «Erbfreunde» werden zu lassen. Dieser Band untersucht Perzeptionen, Konstruktionen von Stereotypen, politischen Inszenierungen, aber auch Tabus und bisweilen die Rückkehr von bereits überwunden geglaubten Repräsentationen.
Weiterlesen

Details

ISBN/GTIN978-3-0343-0592-1
ProduktartBuch
EinbandKartoniert, Paperback
ErscheinungsortBern
ErscheinungslandSchweiz
Erscheinungsdatum11.01.2012
AuflageNeuauflage
Reihen-Nr.65
Seiten312 Seiten
SpracheDeutsch
Gewicht420 g
Artikel-Nr.1000160
KatalogVLB
Datenquelle-Nr.000574f599bc4fafa687d4d559d938c4
Weitere Details

Reihe

Bewertungen

Empfehlungen zu ähnlichen Produkten

Ein richtig spannend zu lesendes Stück Zeitgeschichte, dass Simon Park hier ans Licht bringt! Da sitzen in der Irischen See gelegen, mit nicht einmal 600qm, auf einer trüben und nebligen Insel die talentiertesten, auch etabliertesten Köpfe der deutschen und österreichischen Kunstwelt. Interniert im Juli 1940, auf der Isle of Man, auf Churchills Befehl, aus Angst vor Kollaboration mit Hitler-Deutschland. Einem Land, aus dem sie nach Großbritannien ins Exil geflohen waren und vor dem sie glaubten in Sicherheit zu sein. Angesichts ihrer verzweifelten Lage und um nicht vor Tatenlosigkeit in Depression zu versinken, organisieren die Kriegsflüchtigen sich und nutzen ihre bis dahin ausgeübten beruflichen Tätigkeiten und Kenntnisse, als psychologische Stütze für sich und die anderen Mitinternierten. Simon Parks Recherche stützt sich auf umfassendes Archivmaterial, vorallem des schriftlichen Nachlasses vom deutsch-britischen Kunsthistoriker Klaus Hinrichsen, der fast ein Jahr im "Lager der Künstler", das zwar so genannt wird, obwohl die Zahl der Wissenschaftler überwog, interniert war. Eine unglaubliche Geschichte!
It is quite unusual for professional, academic historians to know their subjects personally. More unusual still for them if these subjects were members of regimes which the historians look at critically. And perhaps more unusual again if the historian in question suspects the subject to have been at the centre of an enormous crime. Such is however the reality of the relationship between Jonathan Petropoulos and Bruno Lohse, "Göring's Man in Paris".

Petropoulos takes great pain (sometimes protesting perhaps a touch too much) to distance himself from Lohse. Despite accounts of their frequent meetings in Munich (it seems JP visited Lohse virtually every time he came to Germany), he maintains that he was careful not to allow a friendship to develop in Paris. JP shows how other Americans, including curators at the Met, also "fell" for Lohse's charm in a book that can be frustrating but never ceases to be compelling as we seek to read lines, and anything that might be between them.
There are a lot of books out there about people tracing their family's history of loss through the Holocaust. So many sometimes that trying to pick the really interesting ones out can become quite bewildering. Indeed even the idea of working out which stories are "more interesting" or "worthy" seems almost inhumane. Menachem Kaiser's 'Plunder' is one where there needs to be no debate. It tells the story of his attempt to get back a building in a small-ish Polish town which had once belonged to his family. Along the way, he is introduced to a group of 'treasure hunters' - people who desperately seek Nazi treasure in remote parts of the Polish landscape in order to solve decades long (often likely non-existent) puzzles.
What made Kaiser's book so interesting to me was his self-questioning narrative. He constantly analyses what both he and the treasure hunters are doing and does not seek easy moral answers, which makes for a profound reflection on the notion of ownership and loss.
Mildred Harnack was a central figure in the resistance to the Nazi regime in Berlin. An American academic, it was her husband who brought her to Berlin at the end of the 1920s. Both she and he came from the political left and once the Nazis were in power, they almost immediately sought to build networks of resistance - Mildred's began with the students she taught. As the Third Reich went on, their networks merged with others in Berlin and they also began to pass on information to foreign intelligence services - the act which would eventually cost them their lives.
Rebecca Donner is an indirect descendant of Harnack's and she tells her story brilliantly in this book. Juxtaposing Harnack with the story of a young American boy who helped her pass on information to the Americans, she imbues the narrative with a sense of urgency as it heads towards its tragic ending. A personal and political biography of a figure and a fascinating window on a part of Berlin during the Third Reich.
Simon May takes a highly unusual and orginal look at his Jewish-German identity in this fine book. A philosopher by trade, he delves deep into his family's history in order to uncover the story of his lost German and Jewish identities. The book largely focuses on the history of May's mother and her sisters, all of whom survived the Holocaust in a quite extraordinary variety of ways. This is therefore on one hand a gripping account of a family's survival but on another an exploration of identity, national, cultural and religious, by a philosopher who is prepared to ask himself difficult questions in order to develop a profound sense of what his relationship to his own Germaness and Jewishness means.

I was lucky enough to help May with his research and have been captivated by this project from the moment he began to tell me his story but I am glad to say I think the finished, writtten project is as good as the first explanations. An important book!

Autor/in

Ulrich Pfeil a fait des études de pédagogie, de français et d´histoire à l´Université de Hambourg. Après un lectorat DAAD à l´Institut d´Allemand d´Asnières (Université de Paris III-Sorbonne Nouvelle) entre 1996 et 2002, il a soutenu son HDR à l´Université de Lille 3 en 2002. De 2002-2008, il a été chercheur associé à l Institut Historique Allemand de Paris puis nommé professeur de civilisation allemande à l´Université Jean Monnet, Saint-Etienne en 2005. Depuis le 1er septembre 2010, il est professeur de civilisation allemande à l´Université de Lorraine (Metz).
Ulrich Pfeil hat die Fächer Erziehungswissenschaften, Französisch und Geschichte an der Universität Hamburg studiert. Nach einem DAAD-Lektorat am Institut d´Allemand d´Asnières (Université de Paris III-Sorbonne Nouvelle) zwischen 1996 und 2002 habilitierte er sich im Jahre 2002 an der Universität Lille 3. Von 2002-2008 war er Forscher am Deutschen Historischen Institut Paris und erhielt 2005 einen Ruf als Professor für Deutschlandstudien an der Universität Jean Monnet, Saint-Etienne. Seit 1.9.2010 ist er Professor für Deutschlandstudien an der Université de Lorraine (Metz).

Schlagworte