Notepad
The notepad is empty.
The basket is empty.
Free shipping possible
Free shipping possible
Please wait - the print view of the page is being prepared.
The print dialogue opens as soon as the page has been completely loaded.
If the print preview is incomplete, please close it and select "Print again".

Rewriting Black Identities

Transition and Exchange in the Novels of Toni Morrison
BookPaperback
EUR60,50

Product description

This book received a Toni Morrison Society Recognition Award
The complexity of African-American identities is a central concern in Toni Morrison's writing. Speaking of «the enormous layers of lives that [black Americans] live,» she has commented that «If I examine those layers, I don't come up with simple statements.» Drawing on relevant areas of feminist, poststructuralist and race-related theory, this study explores aspects of that complexity, encompassing all eight of her novels to date, including Love (2003).
Opening with an exploration of The Bluest Eye (1970) in the light of psychoanalytic theory concerning the relational self, racial identity and the transitional object, it goes on to analyse Morrison's articulation of changing aspects of black American identity, assessing among other concerns her poetic practice in relation to voice, time, space and memory, her deployment of narrative and generic forms, and her expressive use of intertextual references.
This innovative study also highlights the key stages of historical and cultural transition that feature most prominently in her novels - the fragmentation and dislocation entailed by slavery, the era of Reconstruction and its aftermath, the impact of the Great Migration and the concept of the New Negro, gender difference and conflict, the Civil Rights movement and the politics of black separatism, and the unique ethos of the all-black townships as reflected in Paradise.
Read more

Details

ISBN/GTIN978-90-5201-167-7
Product TypeBook
BindingPaperback
Publication townBruxelles
Publication countryBelgium
Publishing date29/10/2007
Series no.8
Pages321 pages
LanguageEnglish
Weight440 g
Article no.1690986
CatalogsVLB
Data source no.5eb7236a8b7e4fb4b2d26b1141c78d7f
Product groupBU562
More details

Series

Ratings

Recommendations for similar products

Dieser wunderbare, mit vierundzwanzig Beiträgen bestückte Sammelband verschafft schreibenden Frauen ein Gehör. Er lässt sie von Balanceakten zwischen Brotjob und festen Schreibzeiten, Kinderbetreuung und Lesereisen, Existenzängsten und Buchverträgen berichten und wirft Fragen auf, die sich mit Parametern schriftstellerischer und kultureller Identität beschäftigen: Was bedeutet Schreiben in der Zweit- anstelle der Muttersprache? Welche Kämpfe müssen geschichtenerzählende Frauen in der realen Welt und welche auf dem Papier austragen? Die Einblicke in den Schreibtischalltag dieser versammelten Autorinnengrößen sind erhellend und ehrlich, ihre Schilderungen von struktureller Benachteiligung im Literaturbetrieb lösen eine solidarische Mit-Wut aus, auf die einzulassen es sich lohnt.
Da hat sich der "Literaturforscher" Michael Maar echt was vorgenommen - Ein Schreibworkshop mit den ganz Großen der Weltliteratur. Was ist das Geheimnis guten Stils, wer ist ein "guter Autor"? Keine Literaturgeschichte, einen Roman über Romane wollte er schreiben. Das Ergebnis ist ein Hochgenuß (sicher ganz schlechter Stil, dieses Wort). Ironisch, humorvoll, klug und kenntnisreich werden die Klassiker von Fontane bis Herta Müller, Doderer, Seghers und Proust auf stilistische Phrasendrescherei und literarische Mittelchen abgeklopft. Spoiler: Mann, Kafka, Doderer und Clemens Setz werden erwartungsgemäß gefeiert, während Handke und Jelinek nicht einmal erwähnt werden. Andererseits lobt er Hildegard Knef. Erfreulicherweise gibt es ausgiebige Zitate, Maar vermeidet schnöde Geschmacksurteile, stattdessen untersucht er die Bausteine der Sprache.

Man trifft auf Autoren und Autorinnen, die man immer wieder und einige, die man nie wieder lesen möchte. Dieses Buch hilft bei der Begründung.
Vielleicht die bizarrste Neuerscheinung dieses Frühjahrs. Erich Fried, viel gelesener Dichter und eine Ikone der Friedensbewegung pflegte in den Achtzigern eine intensive "Brieffreundschaft" mit Michael Kühnen, dem bekanntesten Neonazi und Holocaustleugner seiner Zeit. Der Kontakt entstand nach einem geplatzten gemeinsamen Talkshow-Auftritt. Fried suchte den Dialog, wollte überzeugen. Kühnen wollte das Gesprächsangebot eines berühmten jüdischen Dichters schon aus Gründen der Publicity nicht ausschlagen und zeigte sich offen. Fried hielt Kühnen für intelligent und geistig beweglich und hatte den festen Willen, ihn wenigstens davon zu überzeugen, dass es den Holocaust gegeben hat. Das ist ihm nicht gelungen. Erstaunlich ist der gegenseitige Respekt und durchaus freundliche Ton der Briefe. Das mag man naiv nennen oder als Ausdruck von Frieds Humanität empfinden, es ist jedoch streckenweise nur schwer erträglich.

Trotzdem ein wichtiges und lesenswertes Zeitdokument. Verstörend.
Jane Austen is a writer ruined by TV adaptation (before you all start writing letters, I know there are good ones). Despite two centuries of inclusion in the canon, there are still many (and I am afraid they are mostly men) who dismiss her as 'frivolous', 'saccharine' or 'unserious'. This means it is only worth continuing to discuss Austen with people if they either don't use any of the aforementioned adjectives or if, by the latter, they mean, she is one of the funniest writers in English (full stop). If you don't know this already, the first page of 'Persuasion' will convince you, and then her biting, satirical commentary on Georgian society will show you that far from reverently writing about it out of admiration, she irreverently lambasts it and its eccentric snobbish hierarchy (people who write her off will probably say John Oliver likes Trump because both wear suits). If you don't believe me (and even if you do), read her (and start with 'Persuasion') before you watch her.

Author

The Author: Rebecca Hope Ferguson studied English at the University of Southampton, and received her Ph.D. from the University of London in 1981. She has published a study of the works of Alexander Pope (entitled Th'Unbalanc'd Mind: Pope and the Rule of Passion) and a study guide on Pope, together with various articles on Pope's poetry and on the novels of Toni Morrison. She has taught at the University of Wales, Lampeter since 1979, and in 1988-89 was a Fulbright Exchange Professor at the University of Massachusetts, Dartmouth, USA.

Subjects