Merkliste
Die Merkliste ist leer.
Der Warenkorb ist leer.
Kostenloser Versand möglich
Kostenloser Versand möglich
Bitte warten - die Druckansicht der Seite wird vorbereitet.
Der Druckdialog öffnet sich, sobald die Seite vollständig geladen wurde.
Sollte die Druckvorschau unvollständig sein, bitte schliessen und "Erneut drucken" wählen.
Artaud the Moma
ISBN/GTIN

Produktbeschreibung

In 1996 Jacques Derrida gave a lecture at the Museum of Modern Art in New York on the occasion of Antonin Artaud: Works on Paper, one of the first major international exhibitions to present the avant-garde dramatist and poet's paintings and drawings. Derrida's original title, "Artaud the Moma," is a characteristic play on words. It alludes to Artaud's calling himself Mômo, Marseilles slang for "fool," upon his return to Paris in 1946 after nine years in various asylums, while playing off of the museum's nickname, MoMA. But the title was not deemed "presentable or decent," in Derrida's words, by the very institution that chose to exhibit Artaud's work. Instead, the lecture was advertised as "Jacques Derrida . . . will present a lecture about Artaud's drawings."

For Derrida, what was at stake was what it meant for the museum to exhibit Artaud's drawings and for him to lecture on Artaud in that institutional context. Thinking over the performative force of Artaud's work and the relation between writing and drawing, Derrida addresses the multiplicity of Artaud's identities to confront the modernist museum's valorizing of originality. He channels Artaud's specter, speech, and struggle against representation to attempt to hold the museum accountable for trying to confine Artaud within its categories. Artaud the Moma, as lecture and text, reveals the challenge that Artaud posed to Derrida-and to art and its institutional history. A powerful interjection into the museum halls, this work is a crucial moment in Derrida's thought and an insightful, unsparing reading of a challenging writer and artist.
Weiterlesen

Details

Weitere ISBN/GTIN9780231543705
ProduktartE-Book
EinbandE-Book
FormatEPUB
Format HinweisAdobe DRM [Hard-DRM]
FormatFormat mit automatischem Seitenumbruch (reflowable)
ErscheinungsortNew York
ErscheinungslandUSA
Erscheinungsdatum19.09.2017
SpracheEnglisch
Dateigrösse444959 Bytes
Artikel-Nr.8184885
KatalogVC
Datenquelle-Nr.1508531
Weitere Details

Bewertungen

Empfehlungen zu ähnlichen Produkten

"Der Frau bleibt kein anderer Ausweg, als an ihrer Befreiung zu arbeiten. Diese Befreiung kann nur eine kollektive sein." - Das andere Geschlecht

Das bahnbrechende Werk der grossen Philosophin und der Klassiker des Feminismus.
Der amerikanische Philosoph Jonathan Lear wirft in seinem bereits 2006 im Original erschienenen Buch die Frage auf, "Wie weiterleben, wenn alles zusammenbricht?". Grundlage für seine Untersuchung ist die Geschichte des Stammes der Crow im Angesicht ihrer kulturellen Zerstörung. Was bedeutet es im Angesicht des eigenen Existenzverlustes, die Hoffnung zu bewahren. Ein wichtiges Buch!
Dussmann verkauft Kultur und begreift sich als Kultur, muss sich somit jedoch auch Kulturkritik stellen. Eine der einflussreichsten kulturtheoretischen und kulturkritischen Schriften verfasste Sigmund Freud bereits im Jahr 1930. Die Arbeit gehört sicherlich mit zu seinen wichtigsten Werken. Wer wissen möchte was (nach Freud) Kultur mit Unlust zu tun hat und welchen Preis wir für kultureller Fortschritt zahlen, der sollte dieses Buch ganz oben auf den eigenen Lesestapel legen.

Autor/in

Jacques Derrida (1930-2004) was one of the twentieth century's most prolific and influential philosophers. He was director at the Ecole des hautes études en sciences sociales in Paris and professor of humanities at the University of California, Irvine.

Kaira M. Cabañas is associate professor of global modern and contemporary art history at the University of Florida, Gainesville.

Peggy Kamuf is Marion Frances Chevalier Professor of French and Comparative Literature at the University of Southern California.

Schlagworte