Notepad
The notepad is empty.
The basket is empty.
Free shipping possible
Free shipping possible
Please wait - the print view of the page is being prepared.
The print dialogue opens as soon as the page has been completely loaded.
If the print preview is incomplete, please close it and select "Print again".
Musically Sublime
ISBN/GTIN

Product description

Musically Sublime rewrites musically the history and philosophy of the sublime. Music enables us to reconsider the traditional course of sublime feeling on a track from pain to pleasure. Resisting the notion that there is a single format for sublime feeling, Wurth shows how, from the mid eighteenth century onward, sublime feeling is, instead, constantly rearticulated in a complex interaction with musicality. Wurth takes as her point of departure Immanuel Kant's Critique of Judgment and Jean-Fran+ois Lyotard's aesthetic writings of the 1980s and 1990s. Kant framed the sublime narratively as an epic of self-transcendence. By contrast, Lyotard sought to substitute open immanence for Kantian transcendence, yet he failed to deconstruct the Kantian epic. The book performs this deconstruction by juxtaposing eighteenth- and nineteenth-century conceptions of the infinite, Sehnsucht, the divided self, and unconscious drives with contemporary readings of instrumental music. Critically assessing Edmund Burke, James Usher, E.T.A. Hoffmann, Novalis, Friedrich H+lderlin, Arthur Schopenhauer, Richard Wagner, and Friedrich Nietzsche, this book re-presents the sublime as a feeling that defers resolution and hangs suspended between pain and pleasure. Musically Sublime rewrites the mathematical sublime as diff+rance, while it redresses the dynamical sublime as trauma: unending, undetermined, unresolved.Whereas most musicological studies in this area have focused on traces of the Kantian sublime in Handel, Haydn, and Beethoven, this book calls on the nineteenth-century theorist Arthur Seidl to analyze the sublime of, rather than in, music. It does so by invoking Seidl's concept of formwidrigkeit (form-contrariness) in juxtaposition with Romantic piano music, (post)modernist musical minimalisms, and Lyotard's postmodern sublime. It presents a sublime of matter, rather than form-performative rather than representational. In doing so, Musically Sublime shows that the binary distinction Lyotard posits between the postmodern and romantic sublime is finally untenable.
Read more

Details

Additional ISBN/GTIN9780823237982
Product TypeE-book
BindingE-book
FormatPDF
Format noteDRM Adobe
Publishing date02/03/2009
LanguageEnglish
File size1120 Kbytes
Article no.7836768
CatalogsVC
Data source no.1203454
Product groupBU594
More details

Ratings

Recommendations for similar products

Es gibt sehr gute Einführungen in die Grundlagen der Musiktheorie. Es gibt sehr gute Bücher, die ihre Teilgebiete vertiefen. Bisher kannte ich kein Buch, das sie auf einem fortgeschrittenen Niveau zusammenfassend darstellt. Dieses Buch füllt diese Lücke. Sein Schwerpunkt liegt bei westlicher, klassischer Musik, und hier bei Harmonielehre und Kontrapunkt. Es ist ein Handbuch, kein Übungsbuch: die Inhalte werden mit kurzen Erläuterungen und Beispielen dargestellt, aber nicht umfassend erklärt oder mit Übungen vertieft. Die Erläuterungen sind aber recht ausführlich. Manchmal hätte ich mir mehr Klarheit gewünscht, so zum Beispiel bei dem Thema Tonarten und Modi. Wie unterscheiden sich diese Kategorien, wie hängen sie zusammen? Ich konnte es mir erschließen, aber es wäre schöner, wäre es explizit gesagt worden. Es ist aber unfair, das Buch dafür zu kritisieren, wo es doch so viel so gut macht. Ich kann es allen, die sich z.B. auf Aufnahmeprüfungen vorbereiten, sehr empfehlen.

Author